חינוך מיוחד
החינוך המיוחד ברשת תיכוני טומשין
רשת אחת. שלוש מסגרות. מענה הוליסטי לכל תלמיד.
רשת תיכוני טומשין רואה בחינוך המיוחד לב פועם של מערכת החינוך כולה.
מתוך אמונה שכל תלמיד זכאי שיראו אותו במלוא זהותו – הלימודית, החברתית והרגשית –
פיתחה הרשת תפיסה הוליסטית ייחודית המשלבת למידה, טיפול, קהילה וצמיחה אישית.
העשייה ברשת מתבססת על מודל “הבית של תמר” – מודל ייחודי שנולד מהשטח והפך למודל הבית של טומשין לחינוך מיוחד.
מתוך מודל זה צמחו שלוש מסגרות מרכזיות:
- מסגרות חינוך מיוחד ללקויות למידה וקשיים רגשיים.
- מסגרות לתלמידים על הרצף האוטיסטי (יסודי וחטיבת ביניים).
- מסגרות לחינוך נפשי לתלמידים מתמודדי נפש.
“הבית של תמר” – מודל הבית של טומשין לחינוך מיוחד
הבית של תמר פועל כיום בנתניה, משמר השרון, ראשון לציון וראש העין, ומהווה את ליבת החינוך המיוחד של רשת טומשין.
זהו מודל חינוכי־טיפולי ייחודי המבוסס על ראייה הוליסטית של מערכת החינוך, בה ההיבטים הלימודיים, החברתיים והרגשיים שזורים זה בזה באופן טבעי.
עקרונות הפעולה המרכזיים
למידה מותאמת אישית לכל תלמיד, תוך התמקדות בחוזקות, קצב אישי ותחומי עניין.
מעטפת טיפולית רב־מקצועית הכוללת פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מטפלים באמנות ובתנועה, יועצות חינוכיות ומדריכים פדגוגיים.
הדרכה רשתית גבוהה – הצוותים זוכים לליווי קבוע של פסיכולוגית הרשת וצוות מומחים בתחומי הנפש, החינוך והטיפול.
חיבור קבוע בין למידה, קשר וחוויה – מתוך הבנה שהלמידה מתרחשת במקום שבו מרגישים בטוחים ונראים באמת.
שיטות הלמידה והתפיסה החינוכית
במהלך השנים פיתחה הרשת שיטות הוראה ייחודיות ב"הבית של תמר", המבוססות על למידה חווייתית, תהליכית ורפלקטיבית,
שמתמקדת בפיתוח חוסן רגשי ותחושת מסוגלות לצד התקדמות לימודית מדידה.
מודל זה משמש כיום בסיס לשיטות ההוראה והלמידה גם במסגרות לחינוך נפשי,
ומאפשר לתלמידים מתמודדי נפש לעבור תהליך של צמיחה, איזון והכוונה לאפיקים מקדמים –
ובהם לימודים טכנולוגיים, מקצועיים ובמקרים רבים אף השלמת בגרות מלאה.
מסגרות לחינוך נפשי – לתלמידים מתמודדי נפש
הרשת מפעילה מסגרות ייחודיות לתלמידים מתמודדי נפש, הזקוקים למסגרת טיפולית־חינוכית המאפשרת יציבות, קשר ולמידה בקצב מותאם.
המסגרות פועלות מתוך ראייה מערכתית ומקשרות בין שלושת הצירים – לימודי, חברתי ורגשי –
במטרה לספק מענה מלא לתלמיד ולסביבתו.
- כיתות קטנות ורגועות, עם דגש על תחושת ביטחון וגבולות ברורים.
- פסיכולוג ויועצת קבועים, המלווים את הצוות והתלמידים באופן רציף.
- עובדת סוציאלית חינוכית, המובילה קשר עם גורמי רווחה ובריאות הנפש.
- מעטפת מקצועית רב־תחומית, הפועלת בשיתוף בין צוותי חינוך, טיפול וקהילה.
- הכוונה לאפיקים מקדמים – המשך לימודים, הכשרות מקצועיות, תעסוקה מוגנת ואף זכאות לבגרות.
- החזון במסגרות אלה הוא להחזיר לתלמידים תחושת יכולת, שייכות ותקווה,
- ולאפשר להם לבנות מחדש אמון בעצמם ובמערכת.